Kund: Ann-Sofi Andersson
Huset: Arkitektritad villa på 182 kvm med fristående garage på 58 kvm.
Tomt: 1260 kvm, Sunderbyn, Lergärdan.

Ann-Sofi är en av Norrhusets väldigt nöjda kunder. Vi ställde några frågor om valet, processen och resultatet. Det blev ett samtal om rekommendationer från snickare och hantverkare, leveranstrygghet, noggranna offerter och ett billigare men bättre val.

Vilka är ni som bor i huset?
Vi har fullt hus! Det är jag, min man och våra fyra tonårspojkar som är mellan 13 och 19 år.

Vad har ni byggt, och var?
Sunderbyn, Lergärdan. Vi hade tur och lyckades komma över en privatägd tomt i precis rätt tillfälle hösten 2014. Vi började omgående leta efter husbyggare.

Vi har byggt en arkitektritat enplanshus enligt egna önskemål. För att slippa trappor ville vi varken ha källare eller övervåning. Problemet för oss var att hitta någonting som hade nog många sovrum, men samtidigt utformat rätt med möjligheter till avdelningar och ett eget allrum till grabbarna. Vi hittade en modell hos en annan husbyggare än Norrhuset som hade rätt antal sovrum, men det var för mycket andra saker som vi inte alls tyckte om. Det var då vi bestämde oss för att utforma ett eget hus. Det var väl värda pengar att gå till en duktig arkitekt och få en bra skiss på precis det vi ville ha.

Hur fick ni först höra talas om Norrhuset? Hur kom ni i kontakt?
När ritningen var klar gick vi tillbaka till den hustillverkaren som vi hade haft kontakt med från början. Det visade sig dock att vårt arkitektritade hus skulle bli alldeles för dyrt att bygga hos dem. Det var inte minst det separata garaget som drog iväg ordentligt.

Då började vi kollade runt en vända till. Någon var för dyr, en annan fick vi dåliga vibbar av. Inget kändes helt rätt. Vi frågade framförallt vänner och bekanta som jobbade i branschen. Alla vi pratade med verkade rekommendera Norrhuset. Efter att ha kollat upp dem tänkte vi först: ”Vad är det där för liten leverantör? Är det tryggt?” Vi visste att de hade byggt några hus häromkring, så vi fortsatte att fråga runt bland husägare. Alla var väldigt, väldigt nöjda. Rekommendationerna från yrkesmänniskor handlade heller inte bara om de är duktiga. Människor i branschen har koll på det ekonomiska och alla kunde intyga att Norrhuset var ett ekonomiskt stabilt företag.Den tryggheten är viktig när man ska bygga hus. Efter det tog vi kontakt.

Vad är bäst med Norrhuset? Vad är ni mest nöjda med?
Vi ville ha ett riktigt hus, med riktigt trä och material som känns gediget rakt igenom. Det fick vi verkligen med Norrhuset. Den totala upplevelsen är att vi fick så mycket hus för pengarna. Vid sidan av det, kommunikationen! Eftersom företaget är litet och alla har hantverksbakgrund har det varit enkla vägar utan krångel. André, som är kontaktperson och fabriksdirektör, var mycket på plats, och att vi hade samma snickare genom hela bygget kändes tryggt. Den nära, trevlig och personliga kontakten gjorde byggprocessen intressant. Vi kunde verkligen följa när vårt hus tog form. Eftersom modellen var helt ny för snickarna så har utmaningar uppstått, men allting har löst sig helt perfekt.

Hur trivs ni i huset idag? Har till och med fler fördelar med huset dykt upp efterhand, saker som ni kanske inte ens tänkte på vid köptillfället?
Någonting som vi egentligen har kommit på senare är att Norrhuset handlar allt material och alla tjänster från riktigt lokala företag och underleverantörer. Det känns bra för oss.

Skulle du vilja rekommendera Norrhuset till andra?
Absolut! Det har jag redan gjort. Till många.

Vad tycker ni att andra ska tänka på när de väljer tillverkare?
Den totala, faktiska kostnaden för huset, inte bara prislappen på modellen. Du har en grund, men sedan tillkommer det alltid. Här har Norrhuset varit fantastiskt bra. Jag har fått noggranna offerter på vartenda tillägg. Påslagen har dessutom varit låga och fullt rimliga, lägre än vad många andra verkar lägga på. Det finns en uppriktighet och tydliga överenskommelser. Det gillar jag. Det gör hela processen trevlig, helt utan överraskningar.

Till husköpare säger jag:

  1. Kommunikationen måste stämma. Känns det tryggt? Om något känns fel så är det antagligen så.
  2. Tänk på pris och betalning. Få offerten så detaljerad som möjligt. Gör en ordentlig förfrågan. En del husbyggare vill ha betalning i förskott. Då skulle jag dra öronen åt mig. Att det finns en rimlig betalplan är viktigt.
  3. Kolla runt och fråga andra. Dels husägare, men be även om rekommendationer från branschfolk som snickare och anställda på byggvaruhus. Var lyhörd. När vi var i kontakt med Luleå kommun om detaljplanerna så sade de att de hört gott om Norrhuset. Vi valde medvetet en besiktningskvinna som beskrevs som extremt noggrann. När hon redan över telefon sade: ”Norrhuset? Norrhuset är det aldrig några problem med!”, då kände vi oss trygga.